Головна » Файли » Мої файли |
19.11.2015, 22:49 | |
РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Обдаровані діти — золотий запас нації, її інтелектуальна еліта. І формування творчої талановитої особистості є пріоритетним напрямком роботи творчого вчителя. У сучасному світі існує соціальний запит на велику кількість обдарованих людей. А ось проблема виховання обдарованої дитини існує стільки, скільки існує педагогіка. Щоб сформувати особистість у загальноосвітньому навчальному закладі, вчитель початкових класів має створити належні педагогічні умови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня та задоволення навчальних потреб, використовувати особистісно-орієнтований підхід до організації педагогічного процесу задля ефективного навчання, розвитку та виховання кожного учня. Я залишаюсь прихильником диференціації навчання, і на кожному уроці передбачаю таку організацію роботи, за якої кожен учень матиме сприятливі умови для активного розвитку і навчання. Вроджені задатки дитини можуть бути реалізовані лише в активній життєдіяльності, сприятливому середовищі, під впливом правильного навчання і виховання. Для підтвердження думки наведу фрагмент уроку з української і мови. Дидактична концепція даного уроку — розвивати у кожного учня бажання бути активним учасником процесу набуття знань, знаходити способи самостійно вирішувати навчальні задачі, здобувати певну інформацію і вміти передавати її; формувати лідерські задатки, вчити бути конкурентоспроможним завдяки інтелектуальному багажу; створити сприятливі умови, за яких кожна дитина зможе розкрити свої можливості, свій талант. Фрагмент уроку української мови (пропедевтичне дослідження знань учнів третього класу з теми «Іменник»). Тема уроку: Загальне поняття про іменник. Мета уроку: Спираючись на попередні знання учнів з теми «Іменник», допомогти дітям проаналізувати та краще зрозуміти механізм прийняття складних рішень; дати учням можливість взяти участь у передачі одержаних знань однокласникам; створити загальну картину понять і фактів, які необхідно вивчити на уроці. Структура уроку: Інтерактивні технології колективно-групового навчання варіантів «Дерево рішень» і «Навчаючи — учись». 1. Визначення теми і мети уроку. Вступне слово вчителя: «У диво-країні Рідної Мови росте десять дерев. Саме стільки є в ній частин мови. Підійдімо до найбільшого і наймогутнішого дерева. Воно має своє ім'я. Дізнатись його ви зможете, розгадавши ребус».
(Іменник)
(Можливі відповіді учнів: «Так, знайома», «Слова, що позначають назви предметів», «Відповідають на питання «Хто?», «Що?»»).
а) опираючись на знання, одержані раніше, поглибити й розширити деякі галузі знань про іменник як частину мови; б) визначити серед учнів нашого класу групу лідерів, які стануть активними помічниками вчителя під час урочного вивчення програмового матеріалу. 2. Поділ учнів на малі творчі групи. Щоб продовжити роботу, необхідно за вибором учнів сформувати групи, які будуть досліджувати теми: «Іменники-істоти, іменники-неістоти», «Власні та загальні іменники», «Однина і множина іменників», «Рід іменників». 3. Пригадування попередньо вивченого. — Отже, ви визначили для себе напрямок дослідження. Але почнемо роботу з пригадування попередньо вивченого. Відкривається віконечко «Це я знаю» (за інтерактивною технологією «Навчаючи — учись») Технічне облаштування Перший варіант — звичайна класна дошка завчасно розподіляється на три умовні частини, де чверть робочої поверхні передбачає накопичення навчального матеріалу, що вже попередньо вивчався дітьми (заголовок «Це я знаю» стимулює дитину пригадати і внести відповідні записи, нотатки з уже вивченого матеріалу), дві чверті — «Вивчаємо» (для матеріалу, що передбачається програмою для опрацювання теми протягом найближчого часу), і остання чверть поверхні — «Хочу знати», де має розміститись (звичайно, в цікавій, а головне — зрозумілій формі) проблемне питання, яке поки що не передбачене програмою, але зацікавить дитину і, можливо, буде спонукати її до пошуків способів дізнатись чи вивчити матеріал. Другий варіант — інтерактивна дошка — передбачає таку ж методу, але технічно полегшує та пришвидшує процес накопичення і подачі інформації. На уроці використовуються предметні картинки з розподілом на істоти та неістоти. 4. Завдання для малих творчих груп. Група "Іменники-істоти, іменники-неістоти»: 1) Відгадайте загадки: Що завжди каже правду? Хто вранці ходить на чотирьох, вдень — на двох, а ввечері — на трьох? Що на світі найшвидше? Хто був першим космонавтом? 2) Які слова в запитаннях були ключовими? 3) Зробіть, будь ласка, висновок:
4) Наведіть, будь ласка, приклади. Група «Власні та загальні іменники»: 1) Пропоную завчити напам'ять: Ми літеру першу на весь її зріст Напишемо в назвах річок, сіл і міст, У назвах морів, океанів і гір, У кличках тварин різних порід, Прізвище, ім'я та по-батькові треба всім знати І з великої літери треба писати! 2) Вилучіть, будь ласка, зі слова ім'я: Столяр — (Оля, Толя) Поляна — (Поля, Оля, Яна) Ромашка — (Рома, Машка) Пірат — (Іра) 3) Зробіть, будь ласка, висновок. Група «Однина і множина»: 1) Іменники, що позначають (називають) один предмет, вживаються у... Іменники, що позначають (називають) два і більше предметів, вживаються у... 2)До кожної літери доберіть слово відповідної групи: О- М — Д- Н- Н - О — И - Ж — н — и — А— Н — А —
Група «Рід іменників»: 1) Іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього роду. Іменники, до яких можна підставити слова «мій», «він», належать до ... Іменники, до яких можна підставити слова «моя», «вона», належать до.. Іменники, до яких можна підставити слова «моє», «воно», належать до... 2) Встановіть, будь ласка, логічний ланцюжок (див. табл.), Слова для довідок: ліжко, сонечко, мак, латаття, жук, порося, шафа, фіалка, абрикос, мурашка, яблуко, кіт, коза, диван, слива (пропонуйте, будь ласка, і свої варіанти). Для поглиблення знань по темі прошу кожну групу одержати завдання і додаткову інформацію по обраному напрямку досліджуваної теми. Наприклад: Число іменника Категорія числа іменника зараз нараховує тільки два значення — однину і множину. А колись існувала ще одна форма — так звана двоїна. Так, наприклад, правильно було говорити: «дві руці», «дві рибі», «дві голові». У деяких мовах (сербо-лужицька, словенська) двоїна існує і сьогодні. А є мови, у яких існує і форма для позначення трьох предметів — троїна. Це мови народів Австралії, Нової Гвінеї, індіанців Північної Америки. Вживаються тільки з однині: молоко, цукор, сталь, золото, вишняк, мудрість, милосердя, добро, зло, метро, сум, морозиво, читання, дітвора, масло, олія, сало, борошно, сіль, молодь (і це ще не все). Вживаються тільки у множині: ворота, сани, штани,дрова, Карпати, Суми, шорти, ножиці, окуляри, граблі, гроші, канікули, харчі, санчата (і це ще не все). Посміхнись:
Рід іменника Розподіл іменників на чоловічий, жіночий та середній роди вперше впровадили в українську мову лише у XIX столітті. А до цього часу слова могли набувати різного роду. Вважалося, якщо слово позначає активний, сильний предмет, воно має бути чоловічого роду; до жіночого роду належали іменники менш важливі з точки зору активності, а до середнього відносили всі маловживані слова. А от у англійців чоловічий та жіночий рід мають лише живі істоти, всі інші іменники належать до середнього роду. Посміхнись:
5. Робота у малих групах. Збір інформації, допомога. Порядок роботи за інтерактивного навчання передбачає вільне спілкування між дітьми, між учнями та вчителем; за бажанням учня дозволяється диференційована робота з утворюваних групах, але з межах класно-урочного навчання слід дотримуватись зазначених нижче правил. Під час роботи учні мають право на консультативний час. Консультації можливі на рівні вчитель-учень, учень-учень-консультант, учень-навчальні посібники (завчасно підготовлені до відповідної теми). Час виконання завдання обмежений. Умовний сигнал для часу спілкування з учителем і однокласниками визначає і контролює вчитель (можна запросити вихователя групи продовженого дня, старшого учня, батьків на роль «Хранителя часу»). Для унаочнення сигналу зміни завдання групі, а також самоконтролю на робочому місці групи можна використати пісочний годинник (2 хв.). Наприклад, перша група має час для спілкування з учителем, друга — одного з одним, третя працює з літературним матеріалом; час спливає — відбувається зміна дії для групи. 6. Звіт творчих груп по дослідженій темі. На дошці відкривається віконечко «Вивчили». Після виконання дослідження малій творчій групі пропонується доповісти перед класом і познайомити всіх з дослідженою темою. Дошка заповнюється відповідним звітом групи. 7. Час для додаткових запитань. Цей етап передбачає будь-які питання дітей до групи, яка досліджувала тему. Роль вчителя на даному етапі – Слухач, Консультант, Експерт. 8. Закріплення та узагальнення знань. Закріпити здобуті знання нам допоможе гра. Гра перша На картках записані іменники. Учні називають номер картки, вчитель — записане на ній слово. Кожна творча група має визначити й назвати лише ті граматичні категорії, які вона досліджувала протягом заняття. Зразки слів:
Гра друга Ведучий гри мовчки проговорює алфавіт. Один із гравців дає команду «Стоп!», і ведучий оголошує ту літеру, на якій він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів за вивченою категорією. Наприклад, літера «К»: 1) істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль; неістоти: кукурудза, каша, календар, клен; 2) власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро; загальні: коридор, краватка, капуста; 3) однина: калина, кенгуру, клас; множина: ковзани, Карпати, канікули; 4) жін. рід: коза, конвалія, картина; чол. рід: козак, комар, комп'ютер; сер. рід: курча, козеня тощо. 9. Підведення підсумків. Пропедевтичне спрямування напрямків мовних досліджень учнів. — Повернімось до «Дерева знань частин мови». Розгляньте, будь ласка, дуже уважно всі гілки (галузі) знань про іменник. Подумки ще раз прослідкуйте, що протягом уроку вдалося дослідити, а яка тема залишилась недослідженою. Після спостереження — висновок: не розкрили тему «Іменники змінюються за питаннями». На дошці відкривається віконечко «Хочу знати». Дітям пропонується спостерігати, які питання можуть бути у іменників, що позначають істот («кого?», «кому?», «ким?», «на кому?»), та у іменників, що позначають неістот («чого?», «чому?», «чим?», «на чому?»). Висновки: Творчість розвивається у творчості. Невимушеність обстановки, рівність усіх учнів, доброзичливе сприйняття одне одного і вчителя формує у дітей впевненість у своїй неповторності, значимості, винятковості як особистості. Гра як основний вид діяльності молодшого школяра допомагає визначити лідера, при цьому не тільки збуджує бажання знати більше, а й вчить здобувати знання.
Джерело: науково-практичний освітньо-популярний журнал для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина» № 3/2011 | |
Переглядів: 777 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |